suusje.reismee.nl

kinderen onderzoeken, kerkdienst waar je blij van worden en enorm veel lieve kinderen!

Hoi hoi allemaal,

Zoals beloofd nog en blog vanuit dit mooie Malawi,

Na mijn super safari, ging ik maandag weer naar het project. Eenmaal aangekomen op mijn project waren er drie austrailische meiden aanwezig. Deze meiden waren consulatie artsen en kwamen de kinder onderzoeken. Ik heb gevraagd of ik hierbij kon helpen, en dat kon! Na een behandeltafel inelkaar geflanst te hebben met een tafel en een paar dekens kon het beginnen. Eerst warden de oudste kinderen onderzocht. Sommige vonden dit wel intressant, maar sommige vonden dit dan ook absoluut niet leuk. De oudste kinderen warden vooral onderzocht op het groeien, ze keken of ze goed gegroeid waren en of alles goed ontwikkeld was. Een aantal hadden ziektes waar zij andere medicatie voor kregen. Bijvoorbeeld kinderen met HIV, hoe ouder deze kinderen worden hoe meer medicijnen deze nodig hebben. Bij een aantal kinderen is deze medictie bijgesteld. Ook warden de babay’s onderzocht, ik had al een aanta keer aangegeven aan de huismoeder dat sommige kindjes smet plekken hadden tussen de liezen en een aantal een ontsteking aan de penis, echter werd hier paracetamol voor gegeven en talk poeder gebruikt, dit hiep niet eel goed. Ik heb dit aangegeven bi deze meiden en de kinderen zijn onderzocht, deze kregen toen gelijk antibiotica en je ziet dat dit een week later al heel veel verbetered is!

Ook ben ik deze week met maaike en sofie mee naar het project geweest. Hun projecten liggen in Kouma, dit is een van de armste wijken van Lilongwe. Ik begon de ochtend al vroeg, om 07:00 zat ik samen met maaike in de minibus. Eenmaal aangekomen waren ze net bezig met de les, ze kregen vandaag het alphabet. Later mocht ik helpen om de kinderen te leren schrijven. Dit werd met stoepkrijt op de grond gedaan. Op dit project zag je zichtbaar het verschil tussen armen en rijken kinderen. Dit project is namelijk een dg opvang, kinderen komen elke dag hierheen en krijgen onderwijs, daarna gaan ze weer naar huis. Je ziet dan oo goed het verschil. Sommige kinderen hebben kapotte en te kleine of te grote kleding aan en sommige kinderen hebben weer iets mooiere kleding aan. Ook zag je het verschil goed dat sommige kideren eten en drinken mee kregen voor in de pause en sommige kinderen kregen helemaal niks mee. Ze krijgen wel allemaal sima van het project.

Na deze leuke ochtend zijn maaike en ik samen naar het project van sophie gegaan, zij werk op een school. We hebben daar met zijn drieeen sport en spel georganiseerd. Deze sport en spel bestond uit spijkerpoepen, touwtje springen, anne maria koekoek, de parachute en voetbal. Ook erg lek om meet e maken omdat deze kinderen wat ouder zijn. Na de sport en spel kreeg ik van sophie nog een rondleiding door de school. Erg primitief allemaal maar de kinderen krijgen goed onderwijs! Rond 13;00 uur waren we klaar en zijn we met zijn 3e gaan lunchen bij kiboko.

De volgende dag ben ik weer naar mijn eigen project gegaan. Ik heb daar de juffrouw geholpen met les geven, erg leuk om te doen! Toen ik klaar was op mijn project, en zat te wachten op de tuk tuk, kwam er een echtpaar met een kindje naar me toe. Ze vroegen om geld en gaven aan erg veel honger te hebben. In Malawi staat in de wet dat het verboden is om bedelaars geld te geven, dit he ik dan ook niet gedaan. Wel zag ik dat zij een trammel en een gitaar mee hadden. Ik heb gevraagd of zij een stukje konden spelen voor mij, nou dat konden ze wel. Voor dat Ik het wist had ik een prove concert en even later stond heel de buurt om mij heen te dansen en meet e klappen. Erg leuk en bijzonder! Ik heb ze natuurlijk op het einde fooi gegeven, hier waren zij mij erg dankbaar voor.

Na weer een drukke maar leuke week werken hadden we weekend, er gingen een aantal mensen op een trip, dus waren we maar met zijn drieen in het huis van het weekend. Nou daar hebben we heerlijk van genoten haha. Zaterdag ochtend begon daarom ook met een pyjama party met chips, cola en films. Daarna hebben we een hele dag heerlijk aan het zwembad gelegen. Ook moisten we vandag pinnen, echter hadden we hier spijt van dat we dat niet eerder hadden gedaan. We kwamen namelijk aan bij de pinautomaten, en het stond werkelijkwaar bom en bom vol! ook waren een aantal automaten buiten gebruik omdat ze leeg waren. Wat bleek nou, het was zaterdag 1 oktober, iedereen ging daarom naar de bank pinnen omdat alle mensen vandaag hun loon gestort hadden gekregen. Nou dat weten we dus ook weer dat we het goed moeten gaan plannen om te gaan pinnen!

Zondag ochtend gind de wekker al vroeg, we zouden di ochtend namelijk naar de kerk gaan. Deze begon om half 8 en we moesten eerst nog een stukje lopen. Toen we eenmaal in de kerk aankwamen warden we door iedereen welkom geheten. Ook was iedereen behulpzaam en betrok ons bij de dienst. De dienst duurde 3 uur. We begonnen met een gebed, dit was al erg bijzonder. Bij ons in Nederland word er zachtjes of in jezelf het gebet gedaan. No uin afrika gaat dit dus anders. Iedereen bid hartop, sommige mensen reopen daarbij, of sommige huilen hierbij. Veel mensen zitten op hun knieen of lopen tijdens het bidden heen en weer. Ik voelde me een beetje ongemaakelijk op dit moment maar het was erg bijzonder om te zien. Na het bidden begon ere en stuk zang. Ook dit is niet wat we gewent zijn in Nederland. De muziek die werd gemaakt was enorm swingend, mesnen zongen mee en dansten. Niet zomaar wat bewegen maar mensen gingen echt helemaal op en los op de muziek. Vrouwen die met sjaalen aan het zwaaien waren en mannen die hun jasje uit deden en hier mee gingen zwaaien. Ook dit was weer erg bijzonder om te zien. Na dit swingende gebeuren kregen we een preek van ander half uur, wat weer vervolgd werd door zang en dans. Erg leuk om meet e maken en het was zeker de moeite waard!

Nou dit waren zo de leuke dingen van de week!

Tot snel weer !

Reacties

Reacties

mam

Wat een verhalen weer, Suus. Ben benieuwd als je terug kom, volgens mij raak je niet uit verteld. xxxxxxx

Marian

Herkenbaar de kerkdienst... je had ook best wat later kunnen gaan.. In Ghana was het zo dat iedereen in en uit liep..weet nietvof dat in Malawi ook zo is.. heb je ook dansend de collectebus gevuld?
Wat heb jij indrukken op gedaan in Malawi nog even genieten..
Groetjes Marian

Berta collega van je moeder

Hallo Suus, leuk stuk hoor, jammer hé dat de tijd zo snel gaat, ach maar ook fijn om naar huis gegaan.Nog 3 dagen en dan gaan wij ook naar Malawi, Als we weer terug zijn hoop ik je toch eens te ontmoeten!! Goede reis terug volgende week!! Gr. Berta

Maxima 0AB.

Hoi Suus, afgelopen dinsdag met de bewoners naar je foto's gekeken van de kinderen en de safari. Ze vonden het allemaal heel leuk om te zien, vooral die foto waar jij een monatoetje op trekt..... ik moest je dan ook de groeten doen namens hen allemaal en je nog veel plezier wensen!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood