suusje.reismee.nl

Tweede week

Hallo allemaal!

Hier weer een blog vanuit het mooie malawi! Om te beginnen wil il zeggen dat ik het enorm naar mijn zin heb hier! Wat een mooie dingen beleef ik hier waar ik enorm veel van genieten!

Deze week heb ik weer een hoop dingen mee gemaakt. Vorige week voor de eerste keer een volle week op het project. Ik leer de kindjes steeds beter kennen en begin mijn taken ook steeds beter. Ik heb voornamelijk geholpen bij de baby, dit omdat er op het moment 14 baby's zijn en die erg veel aandacht en hulp nodig hebben. Ik help de huismoeders voornamelijk bij het eten geven van de kinderen. De kleinste krijgen de fles en de iets ouderen krijgen een soort van plat gestampte rijst met een of ander sapje. Wat ik vooral moeilijk vind om te zien is dat de kinderen moeten eten, ook de kleinste. Het komt dan vaak voor als de baby's aangeven niet te willen eten dat het er in geduwd word, soms tot over geven toe. Ik heb dit besproken met janneke, omdat ik ten eerste vind dat dit vervelend is voor de kinderen en ten tweede is het eten schaars en als het steeds terug over word geven hebben ze er uit eindelijk niks aan. Janneke vertelde mij dat het hier de eerste prioriteit is en dat de huismoeder vooral de gedachten hebben dat een kind moet eten, anders gast het dood. Hoe Is moeilijk om te zien maar dit moet ik accepteren.

Verder help ik de baby's met het verschonen van hun luiers en als het nodig is wieg ik ze in slaap. Het vouwen van de katoenen luiers gaat me steeds beter af!

In de loop van vorige week en deze week ben ik ook gaan kijken bij de lessen. De oudste kinderen (deze zijn 4 jaar) krijgen les op het project. De lessen zijn ook heel anders dan in Nederland. Er zitten ongeveer 15 kinderen in de les, er word voornamelijk les gegeven in het alfabet, leren schrijven, tellen en de maanden op zeggen. DeZe keer waren ze bezig met het alfabet. De juffrouw zegt het dan per letter voor en de kinderen moeten het dan in koor na zeggen. Wanneer dit een aantal keer herhaald is moeten de kinderen een voor een opstaan en moeten ze het alfabet na zeggen. Wanneer ze dit goed doen krijgen ze een applaus van de juf en van de klas, wanneer ze het fout doen krijgen ze een tik met een stok. Erg akelig om te zien maar ook hier kan ik helaas niks aan veranderen. Vandaag heb ik geassisteerd bij het les gegeven, ik zonder stok natuurlijk want hier sta ik absoluut niet achter. Ook had ik vanuit terneuzen kleur boeken en potloden mee genomen, we hebben dus smiddags gekleurd. Dit was erg leuk!

Vandaag was het ook een speciale dag. 1x per maand geven de nonnen meel, suiker en zeep weg aan de arme mensen uit het dorp. Ze hebben dan een speciale kaart die ze moeten laten af tekenen bij het halen van de spullen. Ik mocht vandaag helpen met het uitdelen van de suiker. Wat een mensen kwamen er hier op af, veel arme maar ook veel zieke zwakke mensen. Was heftig om te zien maar het maakte me dan ook erg blij dat ik ze suiker kon geven waar zij heel dankbaar voor waren.

Vrijdag, zoals sommige al hebben gezien op Facebook hebben gezien, heb ik bloed gedoneerd. Dit omdat hier veel mensen dood gaan aan bloed verlies, dit bijvoorbeeld bij de bevalling. Omdat er in malawi weinig mensen zijn die bloed geven is er een enorm te kort hieraan. Nou eenmaal de beslissing gemaakt te hebben om mijn bloed te doneren zat ik al snel in de minibus naar het ziekenhuis van malawi. Samen met suzanne gi g ik bloed geven en veronique en dirk Jan gingen mee voor de gezelligheid. Eenmaal in het ziekenhuis aangekomen hebben we een rondje gelopen hoe het er allemaal uit zag, eigenlijk viel het allemaal reuze.mee. het was wat ouder allemaal maar alles was steriel en er werkte kundige mensen. Nou daar gingen we dan, met toch wel een beetje zenuwen liepen we naar het lab. Eerst moest ons bloed gecontroleerd worden, er werd een klein buisje bloed afgenomen. Ik werd getest op hiv, malaria, difterie en hepatitis. Ook werd mijn hb en bloedgroep bekeken. Ik heb bloedgroep ab positief, ook weer leuk om te weten. Nou en daar was het moment daar, ik zou gaan bloed geven, een halve liter. Er werd een enorme dikke naald in gebracht l, er werd een zak op een weegschaal gelegt en zo liep mijn bloed uit mijn lichaam. Het ging allemaal goed tot dat ik na 2 minuten de 420 ml bereikte. Ik werd een beetje duizelig en viel flauw, eenmaal wakker heb ik heel zijn lab onder gespuugd. Nou wat een beschamend moment en ik had dit nog nooit gehad. Gelukkig reageerde de dokter goed en had ik 3 vrijwilligers mee die me hielpen. Na even paniek konden we er de terug weg toch wel hard om lachen en ik was blij dat ik voldoende bloed had gegeven!

Het weekend met ik naar senga bay geweest aan het mooie lake malawi. We vertrokken zaterdag ochtend om half 8 met Johnny richting het lake. Het is ongeveer 2 uur rijden. Eenmaal aangekomen was het prachtig, wat een enorm groot en prachtig weer. We zijn met een boot naar het eiland gevaren en daar hebben we gesnorkeld. Mooie vissen gezien en veel onderwater foto's gemaakt. Dit was erg moeilijk maar onze middag was er mee gevuld haha. Veel lol gehad. De lunch werd voorbereid door onze boot mannen, lekker vers visje met rijst. Och wat was dat heerlijk. Na nog heerlijk te hebben gezond en nog wat gezwommen te hebben gingen we om 4 uur weer terug aan land. We zijn toen watvwezen drinken in een cafeetje, daar was ook op dat moment een feestje bezig waar we ook uitgenodigd voor werden. Enorm gezellig gehad! En iedereen wilde met ons op de foto haha. Savonds hebben we afgesproken met 2 jongens die nederlands zijn maar al 2 jaar in malawi wonen, we hebben tot in de nacht gezellig biertjes gedronken en geklets, een geslaagde avond!

Verder was dit een erg gezellig weekend waarvan ik enorm genoten heb!

Nou ik heb nog zoveel te vertellen want ik maak enorm veel mee! Maar dat is echt te veel om op te schrijven. Morgen ga ik op safari tot zondag, hier heb ik enorm veel zin in!!! Ik ben dan 4 dagen niet berelkaar, dit omdat ik in Zambia op safari ga!

Doei doei!!!

Reacties

Reacties

Mam

Super leuk om te lezen suus.je maakt het goed hee. De groetjes van iedereen hier en een dikke kus xxx

Mariska

Wat zal jij je zelf tegen komen met deze cultuurverschillen Suus maar zo te lezen ga je hier prima mee om????
Wat maak jij veel mee zeg, lees zelfs dat je gesnorkeld heb hoop dat je hebt genoten!!! De safari zal ook wel een hele belevenis worden ben heel benieuwd naar dit avontuur!!
Gr. Mariska????

Marian van de Velde

Geniet van je heekenbare verhalen... geniet van je Safari ????????

Bep van der vliet

Wat fijn dat het zo goed met je gaat suus. Het is soms moeilijk om cultuur verschillen te accepteren maar daar zijn ook vreselijk veel goede dingen. Die wij in Nederland al lang vergeten zijn. De blijheid van de mensen. Het tijd hebben voor elkaar. Jij kunt er waarschijnlijk nog veel meer opnoemen. Ben met mia in Portugal ook gezellig hoor. We zijn al veel lieve Portugezen tegengekomen. Ook wij ,oude dames, genieten met volle teugen. Suis knuffel van oma bep.

Je lieverds van maxima

Hoi suus,

Net je blog voorgelezen op de woning en je foto's gekeken.
Wat leuk om dit allemaal te lezen en te zien.
Wij genieten van je verhalen

Nog veel plezier en tot snel

Veel lieve groetjes,

Je cliënten , die je erg missen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood