suusje.reismee.nl

eerste dagen in India.

Hoi hoi iedereen,

Het is even geleden dat ik mijn blog geschreven heb, sorry voor dat! De reden waarom ik mijn blog niet bijgehouden heb is dat ik gewoonweg geen tijd had. Ook was ik eigenlijk nooit alleen en dan is het moeilijk je te concentreren op het schrijven van een blog. Ik moet ook zeggen dat Thailand erg mooi was, maar ik het was niet zo anders als Afrika en India. Ik heb super genoten in Thailand en ik heb super veel leuke mensen leren kennen, maar ik had niet de behoefte om hier continue over te schijven. Ik hoop dat jullie doormidden van mijn foto’s op facebook wel een indruk hebben gekregen van mijn reis in Thailand. Het was een reis om nooit meer te vergeten.

Wel wil ik jullie vertellen over mijn reis in India. Ik vind het namelijk zo indrukwekkend dat ik wel de behoefte heb om dit te delen.

Zaterdag 4 november was het zover om naar India te reizen. Ik had mijn laatste week doorgebracht op het feest eiland Koh pangnan (om waaronder de full moon party mee te maken). Echter is dit eiland best ver vanaf Bangkok, ik heb daarom een vlucht geboekt van dit eiland naar Bangkok om vervolgens zondag vanaf Bangkok naar India te vliegen. De zaterdag vertrok ik vroeg, ik moest namelijk eerst de boot pakken richting het vaste land, dit was een 3 uur durende boottocht. Na deze boottocht moest ik nog 3 uur met de bus en toen kon ik eindelijk het vliegtuig pakken. Ik had van mijn booking.com korting code (deze krijg ik omdat ik al mijn hostels via deze site heb geboekt) een luxer hotel geboekt vlakbij het vliegveld. Ik had namelijk een week lang in een slaapzaal geslapen met nog 22 andere rijsteigers, harstikke gezellig maar nu had ik even behoefte aan een lekker bed, rust en luxe. Na een goede nacht werd ik om 10:00 op gehaald door de taxi om naar het vliegveld te vertrekken.

Ik kwam moeizaam door de douane, bij het inchecken wilde ze me visa zien voor India. Ook wilde ze mijn reis zien door India en mijn vliegtickets terug naar huis. Ik vlieg vanaf India naar Brussel, en dit snapte ze niet helemaal. Ik woonde ten slotte in Nederland, waarom zou je dan naar Brussel vliegen om terug naar huis te gaan. Na een hele uitleg dat ik dichtbij de grens van België woon kreeg ik het voordeel van de twijfel en mocht ik door. Dit was hetzelfde bij de douane, gelukkig ging dit allemaal sneller. Ik weet niet of het verschil maakte, maar ik heb een aantal keer lief gelachten en toen ging het allemaal een stuk sneller. Zo moest ik mijn visa nogmaals een keer laten zien bij mijn overstap ik Malaysia. Nou eenmaal in het vliegtuig was mijn reis begonnen, ik zat in een rij van 4 mensen tussen een Indian gezin. Opa en oma waren ook mee en die vonden het maar wat interessant om naast ee westers iemand te zitten. Ze konden alle twee geen Engels maar ze waren steeds aan het gebaren en aan het lachen naar me, ze waren echt heel lief voor mij. Eenmaal geland kwamen de zenuwen dit omdat ik zo vaak mijn visum moest laten zien was ik bang dat dit een probleem zou worden om india binnen te komen. Ook had ik veel gelezen dat ze echt streng zijn en niet iedereen binnen laten.. ach ik had een heel plan in mijn hoofd en met frisse tegen zin ging ik naar de immigratie controle. Nou ik denk 3 minuten en ik was er door! Dat was een goed begin van mijn reis!

Ik heb mijn reis naar India bewust geboekt met een jongerenreis. Ik heb dit gedaan omdat India niet heel veilig is voor een vrouw alleen. Wat ook erg makkelijk is, is dat je reisleider je opwacht op het vliegveld en alles al geregeld is! Dit was dan ook het geval, na mijn bagage opgehaald te hebben stond killian mij op te wachten. Kiilian is onze gids voor 4 weken. Killian is 27 jaar en weet ons veel te vertellen over de cultuur, natuur en de gewoontes in India.

Ik had een late vlucht van Bangkok naar New Delhi, dus kwam dan ook om 23:00 uur aan. We moesten eerst de bus nemen en daarna de tuk tuk naar het hostel in new Delhi. We kwamen ongeveer om 00:00 aan en toen heb ik ook mijn eerste reisgenootje ontmoet, zij is ook de gehele reis mijn roommate omdat wij met zijn tweeën de enigste meiden zijn van de groep van 5. Ze is een meisje en komt uit Duitsland. We moesten samen in een bed slapen, wat op het begin even raar is. Je kent elkaar net 5 minuten en je licht gelijk met zijn tweeën in een bed. Ach we konden er wel om lachen en al snel raakte we aan de praat. Al snel was het 3 uur in de morgen en besefte we dat we echt moesten gaan slapen. We moesten namelijk de volgende morgen om 06:00 opstaan.

De volgende morgen vertrokken we om 06:00 naar de bus halte. Ik ontmoette ook mijn andere reisgenoten, 3 jongens. 1 uit Amerika, 1 uit Duitsland en 1 uit Noorwegen. We werden opgehaald door de tuk tuk. Tijdens deze rit kwamen we door een erg arme wijk in New Delhi. Nu heb ik veel armoede gezien in Afrika (wat natuurlijk ook erg heftig is en het echt niet minder erg maakt) maar in New Delhi was ik echt een shock. In India is het vooral in het noorden in de nacht erg koud, ik noem 06:00 morgens ook even nacht want het was erg koud. Er lagen zoveel mensen op de grond te slapen rondom vuur om warm te blijven! Overal zag je mensen liggen, gewikkeld in doeken. Overal zag je afval liggen, sommige straten waren overstroomd door een riolering wat gesprongen was (je zag daar mensen uit drinken). Ook zag je veel koeien, honden en katten. Echt waar, ik vond dit zo indrukwekkend!

Ook tijdens de busreis keek ik mijn ogen uit. Zo reden we op een van de grootste snelwegen van India. Het leek heel mistig en dat was het ook, maar niet door de natuur. Het was allemaal smok! Zo erg! Wij doen zo ons best om milieu bewust te leven, en hier in India voelt het alsof wij het allemaal voor niks doen.

Na ongeveer 8 uur begon onze rit door de bergen, gelukkig ben ik niet snel wagenziek, maar veel van de reisgenoten voelde zich toch niet zo lekker. Ik vond het dood eng trouwens, de buschauffeur reed als een idioot over de kleine smalle wegen door de bergen. Op een gegeven moment zagen we een man binnen op de weg liggen, hij was aangereden. Overal was bloed en ik zag meteen dat de man dood was. Ik vroeg de gids of dit normaal was (ik was namelijk best wel onder de indruk). De ginds vertelde mij dat de man erg arm was en geen geld had om zich te laten behandelen, ook was het 2 uur rijden vanaf het ziekenhuis naar de bergen, dus hij had totaal geen kans. Ik has me dit wel voorgesteld van India maar toch ben je gechoqueerd.

Eenmaal aangekomen in shimla was het ijskoud. Het is hier snacht 4 graden en de huizen zijn niet geïsoleerd en hebben geen verwarming. Shimla is trouwens een dorpje in het noorden van India, het ligt midden in de Himalaya.

Na een koude nacht was het tijd voor de 2 daagse hiking. We stonden vroeg en vertrokken alleen met een tasje gevuld met kleding voor een dag, water en wat eten. Na een uur hiking was ik al dood op, ofnajaa ik was niet moe maar ik had last van mijn ademhaling. Je zit namelijk zo hoog dat het zuurstofgehalte in de lucht steeds minder word. Op ten duur moest ik van de gids rustig aandoen omdat ik wit zag om mijn mond. Ik heb dus de hele hiking heel rustig aan moeten doen, maar ik zou en moest heb uitlopen! Ik ben niet voor niks naar de Himalaya gekomen. (de Himalaya zien stond erg hoog op mijn te doe lijstje J) na 6 uur hiken (lees bergopwaarts klimmen) kwamen we eindelijk aan bij een huis waar we zouden slapen. We sliepen bij een gezin in huis. Dit huis stond in het midden van de Himalaya en je zag er bijna niemand. Het was erg primitief maar zo leuk! De oma van het gezin was al heel de dag bezig om te koken voor ons op open vuur. Om 18:00 hebben we in de keuken met het gezin gegeten, dit was zo bijzonder! Je zit echt in de cultuur en ik vind het zo leuk om primitief te reizen.



Gelukkig hadden we een dikke deken en daarom viel de kou dus we mee snachts. Wel zaten er hele dikke spinnen en de bedden waren zo hard dat het leek of je op de grond sliep. Achja, alles voor de ervaring.

De volgende morgen hadden we weer ontbijt in de keuken, om vervolgens aan de tweede hike te beginnen. We begonnen om 6 uur in de morgen. Ook deze hike was enorm zwaar, ik heb een aantal keer gedacht waarom wilde ik dit ook al weer… maar gelukkig hebben we een hele fijne groep dus iedereen trekt elkaar door de zware dingen heen. Na 6 uur hiken bereikte we eindelijk de top en toen wist ik weer waarom ik dit zo graag wilde. Het uitzicht was geweldig! Het uitzicht is mooi maar het is er ook zo stil, je kunt het je bijna niet meer voorstellen in Nederland, je hoort namelijk altijd geluid.. na het beklimmen van de berg van 3200 m begon de 4 uur durende afdaling.

Toen we uiteindelijk beneden kwamen stond er een taxi te wachten die ons terug zou brengen naar het hotel in shimla. Uit eindelijk waren we nog 3 uur onderweg (dit hadden we voor het berg beklimmen ook allemaal gelopen) Eenmaal terug in shimla hebben we wat gegeten, gedoucht en zijn we gaan slapen. Ik denk dat ik nog nooit zo moe geweest ben in heel mijn leven!

Deze morgen konden we uitslapen. De wekker ging namelijk om 08:00. Heel mijn lichaam deed pijn maar ik was blij dat we niet meer moesten hiken. Na een goed ontbijt vertrokken we naar de money tempel, een beroemde tempel in India. Echter was de gids even vergeten te zeggen dat de weg er naar toe een hike was van 1 uur. Ik kan je vertellen dat als je net 2 dagen gehiked heb, alles zeer doet en je erg moe bent dit heen leuke verassing is. Ik wilde natuurlijk wel heel graag die tempel zien dus hoppa daar gingen we weer. En ook dit was de moeite waard. We gingen eerst in een tempel waar een meneer zat te bidden. Je moesten knielen en je handen in een speciale positie doen, je kreeg dan een stip op je voor hoofd (de hindoe stip) en in je handen kreeg je een soort snoepachtige popcorn. Ik vond het vet lekker. After this moesten we achterste voren de tempel uitlopen, dit is zodat de slechte goden niet mee naar buiten gaan. De tempel heet de monkey tempel en dit is niet voor niks. Er waren zoveel monkeys bij de tempel. We werden gewaarschuwd dat je niks van losse spullen mocht bij dragen omdat dit gestolen werd door de monkeys. Ook mocht je geen oog contact maken.

Wat wel grappig was, was dat we zoveel mensen zagen met bijvoorbeeld zonnebrillen die gestolen werden. Zo stonden we voor de tempel en wilde we een groep foto maken. Op dat moment dat de foto gemaakt werd er een jongen uit onze groep bestolen van zijn bril. Heel vervelend want zijn bril was erg duur, en ook kan hij niet zonder bril. Maar de foto is zooo grappig. Als het lukt plaats ik heb in mijn blog. Na het bezoek aan de tempel hebben we een vrije middag, die ik nu benut van het schrijven van deze blog in de zon. Vanavond nemen we de nachtbus naar dharamshala.


Ik wil jullie laten weten dat ik het enorm naar mijn zin heb. De groep is leuk, het land is fantastisch, indrukwekkend en een beetje vreemd. Ik voel me goed en ik vind het heerlijk om zo primitief te reizen. Hopelijk kan ik snel weer een blog met jullie delen, maar het internet en verbindingen is hier niet zo heel goed.

Veel liefs,

Suus.

Reacties

Reacties

Mariska

Hoi Suus wat fijn om weer zo'n mooi avontuur te lezen, wat maak je veel mee!!
Spannend al die controles op zo'n vliegveld gelukkig kun jij prima glimlachen als zuster haha!
Suus nog een mooie tijd in India en ik vindt je echt SUPER dapper ❤ x

Mam

Super verhaal suusje, goed te horen dat het goed gaat met je. Geniet van al je indrukken, liefs een hele dikke kus en knuffel, mam xxxx

Joyce

Wat een indrukwekkend verhaal weer, je hebt weer veel herinneringen om op te slaan. En wat geweldig dat je weer iets van je bucketlist kan schrappen, de Himalaya!
Geniet nog van de komende weken!! Lieve groetjes...

De Maximaatjes.

Hoi Suzan, wat een mooi en boeiend verhaal weer. En wat knap van je dat je op de Himalaya bent geklommen. We hopen dat je nog veel plezier hebt!!
We zullen blij zijn als je terug bent, we missen je.
Lieve groetjes van ons allemaal!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood