suusje.reismee.nl

Eerste dagen in Malawi

Nou, daar zit ik dan! Op een bankje in Malawi! Laten we bij het begin beginnen.

Vrijdagmiddag om 14:30 werd ik op gehaald door mijn ouders om vervolgens naar het vliegveld in Brussel. Ook mijn aller aller beste vriendin ging mee om mij uit te zwaaien! Het afscheid was niet heel leuk ( de mensen die mij kennen weten dat ik afscheid afschuwelijk vind). Eenmaal in het vliegtuig viel eindelijk alle spanning van mij af en ik besefte me opeens dat ik nu echt weg was!

Ik had eerst een vlucht vanaf Brussel tot Vienna (Oostenrijk), om vervolgens naar Ethiopië  te vliegen. In totaal was deze vlucht 10 uur. Eenmaal in Ethiopië moest ik 3 uur wachten. Daarna had ik een vlucht naar Malawi die die 4 uur duurde. En toen was ik eindelijk in Malawi! 1 stap uit het vliegtuig en het was vertrouwd, eindelijk was ik terug waar ik vorig jaar zoveel mooie dingen gedaan heb en zoveel mooie herinneringen aan heb. Even om een visum, of najaa even…. 2 uur moeten wachten en ik had hem. Typisch op zijn Afrikaans, je moet je voorstellen dat er een Nederland een loket is op alles in een keer te regelen. In Malawi doen ze het allemaal wat rustiger… Ik moest langs 4 loketten. 1 loket om je paspoort te checken en je ingevulde papieren, tweede loket om te betalen, 3 loket om een stempel in je paspoort te zetten en het laatste loket je vinger afdrukken af te nemen. Jaa, toen wist ik het zeker…. Suus is weer in Malawi!

Ik werd opgehaald door de vaste taxi driver, rachied. Vorig jaar heeft hij mij ook rond gereden. Hij zag mij en er was gelijk herkenning, erg leuk om zo aan te komen! Op het vliegveld even geld gepind en een Malwiaans nummer aangevraagd, dit zodat bellen en internet goedkoper is dan met een Nederlandse kaart. Voor de Thuisblijvers, voor jullie veranderd mijn nummer niet J

Na een uurtje rijden was ik in het doninggoood house, dit is het vrijwilligershuis waar ik de komende 4 weken verblijf. Hier wonen nog 6 andere vrijwilligers die ook werken in Lilongwe, 4 vrijwilligers zijn Nederlands en we hebben nog 2 Noorse vrijwilligers. Super leuk, en goed om mijn Engels een beetje te verbeteren!

Eenmaal gesetteld, mijn spullen uitgepakt en lekker opgefrist met zijn alle wat gegeten en daarna lekker naar bed! Ik had namelijk maar 1 uur geslapen en was toch wel erg moe. Heerlijk om weer een ‘’tent’’ in te kruipen (zie een stapelbed met een klamboe voor je).

De volgende morgen werd ik om 10 uur wakker, s’ ’avonds vroeg naar bed gegaan en klokje rond geslapen. Besloten met de andere vrijwilligers om een dagje te gaan relaxen bij een zwembad in de buurt. Heeeeerlijk dagje gehad en lekker geluncht. Fijn om zo je tijd in Malawi te beginnen J

Maandag heb ik nog wat uitleg gekregen over de stad en de werking van het openbaar vervoer. Ik wist het nog van vorig jaar maar er waren een aantal dingen veranderd. Fijn om weer in de stad te zijn. Sommige mensen herkende me nog vorig jaar ( de tuk tuk driver and the market man)

S ’middags ben ik een wandeling gaan maken met nog 3 andere vrijwilligers. Avonds hebben we gezamenlijk gekookt en lekker wat gegeten. Alles wat relax totdat er iemand een schorpioen vond in de badkamer! Paniek natuurlijk… want ja als je met 7 vrouwelijke vrijwilligers in een huis zit en je vind een schorpioen, gebeurd dat nou eenmaal. Ik ben vervolgens de bewaker gaan halen en hij heeft hem netje opgeruimd voor ons!

Morgen ga ik kennis maken op mijn project. In mijn volgende blog zal ik wat meer vertellen over mijn nieuwe project. Het is in ieder geval 1 en een half uur reizen met het openbaar vervoer, dat word een hele opgave. Het openbaar vervoer is hier namelijk de minibus en niet de meest comfortabeler manier op te reizen. Maar ach… ook dat is Afrika.

Volgende week ga ik terug naar mijn project waar ik vorig jaar gewerkt heb. Dit is zomaar een dagje om te kijken hoe het met de kinderen is die ik toen verzorgd heb. Super veel zin in!

Ik hoop mijn volgende blog snel te plaatsen, maar vanaf gisteren doet de stroom weer vreemd. Het is weer warmer aan het worden dus we zullen minder stroom hebben….