suusje.reismee.nl

Mijn laatse weekje met Cape maclear

Hallo allemaal,

Na vorige week een heerlijk relax weekend te hebben gehad, begon ik maandag weer op mijn project. Erg leuk dat als je binnen komt lopen en dat er bij veel kinderen herkenning is en erg blij zijn dat ik er weer ben.

Deze week is maaike een dag mee geweest met mijn project, vorige week ben ik mee geweest met haar en nu wa's het mijn beurt om mijn project te laten zien. Ik heb haar eerst de school laten zien, erg grappig om te zien wat hierin de verschillen zijn per project. Ook heb ik haar leren wassen van kleren, en ja di't is met de hand. Ik heb smiddags de huis moeders met het wassen van de kleren, er is dan een grote ruimte waar ongeveer 8 spoelbakken staan om in te wassen . Elke spoelbak heeft zijn eigen wasbord, waar op gewassem kan worden. Iedereen krijgt een blok zeep en zo sta je al gauw met 7 afrikaanse vrouwen, die de grootse lol hebben met elkaar, te wassen. Ze vinden het dan ook meer dan grappig dat ik elke dag met hun mee was. Ze zijn het namelijk niet gewend, veel blanke in malawi hebben een huishoudster en houden zich niet bezig met de was. Eerst mocht ik zelfs niet mee helpen met de was en moest ik buiten gaan zitten in het zonnetje. Nou daar ben ik niet voor gekomen en na lang aandringen mocht ik dan toch helpen. En wat is het elke dag weer gezellig! Ook al spreken hun bijna geen Engels en ik maar een paar woorden Chi chewa, soms kunnen we met handen en voeten een heel eind komen.

Ook werden deze week alle baby's gevaccineerd tegen de mazelen en polio. Ik heb gevraagd of ik hierbij mee mocht helpen, echter mocht ik niet mee helpen met vaccineren want ik kon niet bewijzen dat ik hier voor bevoegd ben. Logisch ook anders kan iedereen zeggen dat hij dit kan. Wel mocht ik de baby's vast houden tijdens het vaccineren. Nou dit is iets heel anders dan ik bij oude mensen gewend ben. Niet iedereen vond het even leuk en er werd dan ook veel gehuild. Erg zonde om te zien... maar natuurlijk beter dan mazelen of polio krijgen...

Ook ben ik deze week met maaike wezen shoppen, we zijn naar de souvenir markt geweest en naar de stoffenmarkt markt. De stoffenmarkt was erg bijzonder om te zien. Heel veel kleine kraampjes met veel tweedehands kleding uit het westen. Het zag er allemaal nog redelijk goed uit. Achterin zaten een paar mannen de kleding te maken die kapot waren en een aantal vrouwen waren alle kleding aan het strijken. Zo werd het klaar gemaakt voor de verkoop. Zelf heb ik 3 traditionele sitensies gekocht. Dit is een laptop stof met een mooie afrikaanse print. Bijna alle vrouwen hier dragen dit elke dag als wikkel rok. Ook heb ik souvenirs gekocht. En wat waren er veel leuke dingen! Helaas kan ik niet voor iedereen wat meenemen omdat ik niet veel ruimte in me koffer heb...

Dit weekend ben ik ben maaike, sophie en bianca naar Cape maclear geweest. Dit is een mooi dorp aan het lake malawi en net weer iets anders als senga bay. Hier ben ik 4 weken terug geweest. We vertrokken vrijdag ochtend om half 8, we hadden een lange reis van 4 uur voor de boeg waarvan een heel stuk door de bergen. Na 4 uur op gepropt in de auto te hebben gezeten en allemaal een beetje raar in ons buik van de berg weggetjes kwamen we aan in Cape maclear. Nou het uitzicht over het meer vanuit onze loge, maakte onze vervelende heen reis al snel goed! Na heerlijk geluncht te hebben, zijn we lekker gaan zwemmen. Al snel kwamen er zo'n stuk of 15 kinderen mee zwemmen. We hadden de grootste lol en al snel bedacht ik da't het leuk zou zijn om mijnog o der water camera te gebruiken. Nou ze wisten niet wat ze zagen. Ziezo vinden ze het al raar om zichzelf op de foto terug te zien, maar een foto van hun zelf was wel heel raar! Na heerlijk gegeten te heen aan het meer hebben we die avond op het strand naar de vallende sterren gekeken. Wat was dat prachtig!

Zaterdag ochtend werden we om 10:00 opgehaald met de boot om te gaan snorkelen bij het eiland. Ik vond dit best spannend omdat er die dag er voor vlak bij ons een Noorse man was verdronken. Dit was omdat ze met te veel op een bootje zaten en deze is gezonken, waarbij de man niet goed kon zwemmen en veel spullen om zich heen had. Gelukkig hadden wij een goede stuurman en gingen we maar met zijn 6 op de boot. Eenmaal aangekomen bij de snorkel plek zagen we duizenden mooie vissen zwemmen. We hebben dan ook een aantal uur heerlijk gesnorkeld en o dermate foto's gemaakt. Ik wist niet van mezelf dat ik snorkelen zo leuk vond! Na het snorkelen hebben we op het eiland geluncht met verse vis uit het lake echt heerlijk!

Smiddags zijn we vis arende gaan voeren. Wat zijn deze beesten groot en prachtig! De stuurman gooide vissen in de lucht zodat de vis arend deze kon grijpen en zo erg dichtbij kwamen. Erg gaaf om te doen. Na een heerlijk diner aan het lake zijn we met een aantal meiden en lokale jongens die we die dag hadden leren kennen op het strand gaan zitten en samen muziek gemaakt. Eerst deden de lokale jongens spelen op hun djembe en daarna kregen wij les in het spelen. Nou dat viel best tegen! Wat een heerlijke avond hebben we gehad, met een kampvuur, muziek, het geluid van golven en veel gezellige mensen.

Zondag hebben we nog heerlijk kunnen relaxen aan het meer. Heerlijk gezwommen, lekker geluncht en vooral erg gezellig gehad.

Morgen heb ik helaas mijn afscheid op mijn project en dan vlieg ik helaas woensdag om half 2 naar huis om alsvolgt omdonderdag om half 9 te landen in brussel. Maar ik ben zeker nog niet klaar met afrika, ik kom zeker terug!!!!!!

Mijn volgende en laatste blog zal vanuit Nederland zijn!

Reacties

Reacties

Saskia21@zeelandnet.nl

Wat een goede voornemens suus. Super dat je het zo naar je zo'n hebt gehad. Goede reis terug. Oma bep.

Marian van de Velde

Super om al je verhalen te lezen...Zoveel dingen gedaan zoveel belevenissen... Goede reis terug naar huis en Afrika blijft in je hart zeker weten!!!!

Paul (van Conny)

Suus,

Bedank voor de fantastische verhalen, vond het leuk om ze te lezen en grappig geschreven.

Ga zo door ;-)

jacqueline

Hoi meis ik heb heel jou verhaal gelezen elke keer was intesand om dit te lessen nog veel plezier xxx tot snel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood