suusje.reismee.nl

Eerste week.

Hallo iedereen,

Zondag werd ik wakker en ik voelde al mijn spieren, jeetje wat had ik een spierpijn van het bergbeklimmen. Ik besloot vandaag niet veel te ondernemen, en gelukkig dachten de andere vrijwilligers daar ook zo over. We hebben eerst op het gemakje ontbeten en lekker in het zonnetje gezeten. Rond 12:00 zijn we met zijn alle gaan lunchen bij kiboko, dit is een lunchroom in lilongwe. De stroom was echter uitgevallen dus kunnen we niet alles bestellen wat we wilde. Och dan bestellen we toch wat anders. Ik had een lekkere spaggethie carbonara, die was heerlijk! Na lekker gegeten te hebben en wat gekletst besloten we te gaan relaxen bij cross road. Dit is het.mooiste en duurste hotel van malawi. Voor omgerekend 2,50 mocht je daar zwemmen. Omdat mijn wond op mijn knie nog open is heb ik lekker heel de middag in het zonnetje gelegen met een boek. Dit was heerlijk en gezellig met de andere vrijwilligers. Wat erg zichtbaar was was dat dit hitel voor de rijkere mensen was, ze waren erg netjes gekleed. Ook zwommen zij niet in bikini maar gewoon in hun kleren. Erg vreemd om te zien maar dit zal wel normaal zijn in afrika. Na lekker gerelaxt te hebben besloten we om terug naar huis te gaan, met de minibus. Als je de minibus pakt moet je eerst vragen voor hoeveel je mee mag rijden. Echter beginnen ze heel hoog omdat je een azoengoe (blanke) bent. We hadden afgedingd van 300 naar 150, we konden met zijn 6 in een bus. Eenmaal toen we moesten betalen, betaalde ik met 1000 kwacha, ik betaalde ook voor Suzanne, dus in totaal moet ik dus 700 terug krijgen. Echter kreeg ik maar 400 terug en hadden ze voor 300 kwacha per ritem gerekend. Toen ik zei dat dit niet de afspraak was lachte hij me uit. We hebben toen besloten om met zijn alle uit te stappen en niet te betalen. Dit vond hij niet leuk maarja we hadden een deal. We hebben het later onder elkaar het geld verrekend en hebben het laatste stuk gelopen.

Eenmaal thuis hebben we lekker pasta met broccoli gegeten, eigenlijk lust ik dit niet maar deze was verrukkelijk. Daarna zijn we gaan slapen want maandag begon onze werkweek weer.

Maandag werd ik weer vroeg wakker. Ik ben hier meestal rond 6 uur wakker en ga er tussen half 7 en 7 uur uit bed. Wel vroeg maar we gaan hier ook al rond 9 uur naar bed. Het is hier al vroeg donker en iedereen is bek af van de drukke dagen hier.

Om half 9 werd ik opgehaald door William met zijn tuk tuk. Ik heb de luxe dat deze me voor de deur komt ophalen. Dit komt omdat ik met een vrouw op het project zit die ms heeft en daardoor niet ver kan lopen. De heenweg was weer een hele belevenis, het verkeer is zo druk en iedereen cross maar door elkaar. Ook zie je veel onderweg, Vandaag heb ik ook 3 puppies gezien aan de kant van de weg! Heel lieff.

Eenmaal op het project waren de kinderen weer erg enthousiast om mij weer te zijn. Ze hangen dan aan je benen en willen allemaal opgetild worden. Ik ben bij aankomst gelijk naar zuster thea gegaan. Raynor is een aantal maanden terug naar lourdes geweest en heeft een Maria beeldje laten vullen met heilig water. Ze zijn in het klooster natuurlijk erg gelovig en konden het enorm waarderen dat ik dat voor hun had meegenomen. Ik heb wel 10 knuffel gehad en zoenen op mijn hand, want hier waren ze zo gelukkig mee!

Nadat ik de huismoeder had geholpen met verschonen van de kleintjes zaten we te spelen in de binnenplaats. Er kwam toen een echtpaar, zij werken voor een organisatie die kinderen opvangen en onderbrengen in weeshuizen waarbij het thuis niet meer kan. Zo hebben ze ook een aantal kinderen naar house of Joy gebracht. Zij vertelde dat Ismael, een heel lief schattig jongetje die er nu erg gezond uit ziet, een aantal maanden terug meer dood dan levend binnen is gebracht. Hij is besmet met hiv en was erg ziek. Zij had ook foto's van hem van dat moment, zo verschrikkelijk om te zien hoe hij er toen er aan toe was, maar ook enorm mooi op te zie hoe hij nu er uit ziet. Spring levend en een bolle toet.

Het echtpaar had 6 vrienden mee die kwamen kijken hoe het hier in malawi was. Zij hadden in Nederland spullen verzameld en die kwamen zij afgeven. Er zaten veel knuffeltje maar ook tandenborstels voor de grotere bij. Omdat de huismoeders en de kinderen hier zo blij om waren mochten de oudste kinderen liedjes komen zingen. Erg indrukwekkend om te zien. Ik denkt zo 20 kinderen die aan het zingen, klappen en dansen zijn. Een kippenvel momentje.

Na dit mooie moment kregen de kleintjes eten en hebben we ze op bed gelegd. Vandaag waren twee meisjes ondeugend. Zij waren aan het spelen in hun bedjes en wilde niet gaan slapen. Ze hielden en maakte de andere kindjes wakker. Ik heb ze toen alletwee op schoot genomen en ze in slaap gewiegt. Later op de middag hebben we nog met zuster mira gepraat en zij'n toen met de tuk tuk opgehaald.

ik had gisteren besloten dat ik vandaag om boodschappen zou gaan, ik zou na mijn project wel gaan. Mijn medevrijwilliger was moe en ging naar huis. Ik ben dus voor het eerst alleen naar de stad gegaan. Ik heb de boodschappen voor vandaag gedaan en heb een nieuwe internet bundel afgesloten. Toen ben ik alleen met de minibus naar huis gegaan. Het laatste stuk is ongeveer 20 minuten lopen, erg gek om dat alleen over straat te gaan.

Eenmaal thuis hadden we natuurlijk geen stroom dus moesten we op onze een pits gas brander koken. Ik ben lekker gaan koken en om 18:00 konden we eten. We zitten nu met zijn alle te loomen, dit is met elastiekjes armbandjes te maken. Maaike leert het ons, dit omdat dirk Jan en veronique dit morgen op hun project gaan doe.

Morgen zal ik weer schrijven!

Liefs suus..

Reacties

Reacties

Marian van de Velde

Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Je kan echt het verschil maken binnen je vrijwilligers werk fantastisch...

Mama

Suus toch je maakt veel mee hé meid. Leuk om je te volgen. Zover weg en toch dichtbij.xxxxxxxx mama

Saskia21@zeelandnet.nl

Vanuit lisabon genieten mia en ik van je verhalen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood