suusje.reismee.nl

Eerste dag op het project.

Hallo iedereen,

Vandaag had ik mijn eerste dag op mijn project. Ik werd om 09:00 opgehaald door janneke met de auto. Dit is echt een luxe want vanaf maandag moet ik zelf met de mini bus of tuk tuk. De heenweg was al een hele beleving want mijn project ligt in een mindere wijk van malawi. Je zag hutjes en soms huisjes die gemaakt waren van steen Aan de kant van de weg zaten veel mannen stenen te bakken dat was bijzonder om te zien.

Aangekomen op het project kreeg ik een rondleiding van janneke over het terrein. Ze liet eerst het klooster zien, hier slapen de 5 nonnen. De nonnen zijn het bestuur van het project. Zuster thea en zuster mira kunnen bijde engels en kan ik ook heen wanneer ik vragen heb. Zuster mira komt zelf uit Amerika dus daar is makkelijker mee te communiceren. Verder zijn er huismoeders die de zorg dragen over alle kinderrn.

Toen zijn we naar het huis gegaan waar de kinderen wonen, dit is op hetzelfde terrein waar ook de nonnen wonen. Op het moment dat ik binnen kwam waren de kinderen net aan het spelen op de binnenplaats. Toen ik binnen kwam trok ik gelijk de aandacht van de kinderen. Iedereen kwam naar me toe gerent en willen opgetild worden en met je knuffelen. Later op de terug weg naar huis bedacht ik da't dit eigenlijk wel gek is dan deze kinderen totaal niet eenkennig zijn. Dit komt doordat de hechting kapot is bij deze kinderen omdat ze opgegroeid zijn zonder ouders. In afrika is het ook heel anders met opvoeden, hier is de eerste prioriteit dat zij gegeten en gedronken hebben en gewassen zijn. Verder zijnde niet bezig met de ontwikkeling van een kind. Ook gaan zijn anders om met de kinderen, de baby's worden gewoon aan hun armpjes omhoog getild. Ook hebben sommige huismoeders een stok vast, wanneer ze stout zijn krijgen ze een tik.

Janneke heeft mij een rondleiding door het huis gegeven. Er zijn 3 slaapruimtes, 1 voor de baby's, een voor de peuters en 1 voor de kleuters. Ook is er een ruimte wat zij de keuken noemen, hier staat een grote soort van ketel in waar ze sima maken, dit is maïsmeel wat gemengt word met water. Je krijg dan een soort aardappel puree. Daarbij eet je een prutje wat gemaakt is van groente. Het valt er zwaar op de maag.

Daarna zijn we naar de was ruimte geweest. Dit is een hal waar grote bakken staan met daarop was platen. (Van die platen met ribbels). Buiten heb je dan de plek om de kleding te drogen.

Ook heb ik het klas lokaal gezien waar de oudere kinderen les krijgen. Hier zal ik later ook bij gaan helpen. Het zal dan vooral het helpen zijn bij het maken van opdrachten en deze na te kijken.

Ik ben begonnen met de baby's, dit omdat hier het meeste werk is en dus wel een paar extra handen gebruiken. In totaal zijn er ongeveer 13 babys, de jonste is 2 maanden en de oudste is 1 jaar. Het is hier een andere structuur als bij ons. De kinderen worden om 05:00 snachts al gewassen. Dan zitten ze tot half 11 buiten op het kleed te spelen. Om 11 uur krijgen ze eten binnen waar ik vandaag ook mee mee geholpen heb. Ze krijgen hier geprakte rijst met een sausje zonder groente of stukjes. Dit krijgen alle kinderen. Ze zitten dan op een grote lange kinderstoel, de huismoeders en ik zitten dan op de grond eten te geven. Iedereen krijgt een bak en daar geef je ongeveer 3 baby's tegelijk eten mee.

Na het eten moesten alle kindjes naar bed. Eerst moesten ze allemaal verschoond worden. Hier hebben ze geen luiers zoals wij die hebben, maar nog katoenen luiers die je zelf moet vouwen. Even wennen want dit had ik nog nooit gedaan gelukkig werd ik hierbij geholpen. Eerst moesten alle kinderen verschoond worden en omgekleed worden. Dan moest ik de kindjes op hun buikje leggen en zachtjes op hun billen slaan, hier werden ze rustig van en de.kinderen vielen snel in slaap.

Ik heb nog even de huismoeder geholpen met dwijlen wat zij erg raar vonden dat ik dat kwam vragen. Hier is het normaal dat blanke mensen niet werken, eenmaal toen ik bezig was kwamen er dus ook een aantal huismoeder kijken en waren wat aan het gniffelen.

Na een half uur begon het eerste kindje te huilen en zo ging het eigenlijk van 12:00 tot 14:00 door. Het meisje van 2 maanden was een beetje benauwd en was wat aan het huilen, ik heb haar op mijn borst gelegd en ze viel toen in slaap. En zo heb ik verschillende kindjes in slaap gewiegt. Zelf werd ik er ook enorm rustig van. Rond half 2 heb ik de kinderen verschoond waarbij het nodig was en weer terug aangekleed. En grote chaos haha. Iedereen was wakker en wilde aandacht van me. Uit eindelijk heb ik met nog een vrijwilliger ballonnen opgeblazen en hier waren zij dan even zoet mee. Rond 14:15 hebben we de tuk tuk gebeld en die kwam ons ophalen. Vandaag zijn we tot 14:00 gebleven maar in het vervolg wil ik tot ongeveer half 4 blijven. We zijn terug thuis gebracht door William dat is een beetje de vaste chauffeur van doinggoood met de tuk tuk en die kun je bellen als hem nodig hebt. Eenmaal terug thuis hadden we weer even stroom, dit is nu helaas al weer uitgevallen. Ik heb even wat gedronken met de andere vrijwilligers en straks gaan we pannenkoeken eten:)

Waarschijnlijk ga ik morgen of anders zondag samen met maaike, dit is een mede vrijwilliger, een berg beklimmen. Hier heb ik erg veel zin in.

Nou tot snel weer!

Reacties

Reacties

Mam

Hey suusje wat leuk zeg. Druk maar wel goed om daar te zijn. Geniet er van en ik volg je verhalen met plezier. Berta, mijn collega leest het ook. Liefs mama.

papa

Hee suusje. Wat leuk dat je straks ook in de klas gaat helpen. Blijft het onderwijs in de familie. Veel plezier dit weekend op de berg.

Bep van der vliet

Je hebt het er maar druk mee suus. Gezellig met al die kindertjes. Werk ze. Oma bep

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood